Week 7: Stage, stage en op bezoek bij stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van michellevdn - WaarBenJij.nu Week 7: Stage, stage en op bezoek bij stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van michellevdn - WaarBenJij.nu

Week 7: Stage, stage en op bezoek bij stage

Blijf op de hoogte en volg

15 Januari 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon Nochi,

Deze week een beetje veel verhalen over stage, ik moest namelijk 6 dagen achter elkaar stagelopen dus elke dag van 7 tot 7 van huis, dan blijft er helaas weinig tijd over om leuke dingen te doen.. (zonder de volgende dagen kapot te zijn). Maar ik hoop dat jullie het evengoed nog een beetje leuk vinden om te lezen.

Zondag 5 Januari
Vannacht maar 4 uurtjes geslapen na het feestje van gister, dat was best wel kort. Ik was dus ook nogal moe dat ik wakker werd maar ach, dat wist ik van tevoren. Moest er om 7 uur uit, half 8 gingen we weg. In het weekend is er geen kip op de weg dus dan zijn we er in 20 minuten, doordeweeks doe je er twee keer zo lang over.

Op stage was ik gelukkig niet de enige die moe was. Alex, Ghis en Lahya waren ook moe, alleen Kelly niet eigenlijk, maar Kelly is nooit moe. De microfoons en luidsprekers werken niet meer (goed) dus vandaag zonder microfoon, dat betekent dat wanneer er een show ging beginnen, wij naar iedereen toe moesten gaan lopen om het te vertellen. Gelukkig was het niet super druk want het is weekend. Om half twee ging ik weer even dolfijn knuffelen. Een van de dolfijnen heeft een nieuw gedrag geleerd, de cradle (wat ik met de andere dolfijn doe op die foto van mij met de dolfijn) en dat moest hij even oefenen met iemand anders dan een trainer. Nou kom maar op hoor. Dus ik met Kanoa de cradle gedaan, deed ie heel goed. Ook nog even een kus gegeven en gekregen en daarna weer douchen, aankleden en weer verder met de normale bezigheden.

Aan het eind van de dag nog even met Joe bij de aquariums gestaan, heeft ie me nog wat dingen verteld over verschillende vissen enzo, dat was wel interessant. Maar hij weet zoveel dat ik het allemaal niet onthoud ben ik bang. Hij vertelde ook dat een bepaalde vis rood was ter camouflage, dat klinkt niet logisch maar omdat op de diepte waarin die vis leeft het rode licht niet meer wordt weerkaatst, heeft ie op die diepte dus een schutkleur. Het is dus ook zo dat op een bepaalde diepte je bloed er groen uit ziet, omdat je dan geen rood meer kunt zien, heel gek.
Na het werk gingen Nadien en ik lekker naar de pizzeria. Aan de ene kant om ons nieuwe appartement te vieren, maar eigenlijk gewoon omdat we niet genoeg gas hebben en alles dicht is op zondag waardoor we hem niet konden vullen..

Vandaag was ook Fuikdag. Dit is een of andere feestdag waarbij werkelijk alle bootjes van Curaçao zich op Fuik verzamelen in de zee en dan is het een groot feest. Iedereen vond het jammer dat ik niet vrij kon krijgen omdat ik dat volgens hen mee moet maken, maar als er zo veel mensen komen, dan vind ik het al niks eigenlijk plus je moet al een boot regelen anders kun je vrij weinig. En het scheelt een enorme klap centen. Dus ik vond het niet zo erg.

Maandag 6 januari
Vandaag weer stage. Niet zoveel bijzonders gedaan, de gewone taken. Joe ging me meenemen om een bepaald soort kleine visjes te vangen om die dan weer aan andere visjes te geven. Gingen we gewoon over alle steigers heenlopen om te kijken waar ze zitten en dan als we ze zagen met een schepnet vangen en in een emmer water stoppen. Daarna voeren in aquarium. Joe en Manu waren nog gaan duiken bij fuik, aangezien daar gister fuikdag was en hadden allemaal zonnebrillen gevonden die we mochten hebben. Andere jaren hebben ze ook wel eens camera’s gevonden die nog werkte, autosleutels, ankers van 600 gulden.. Maar dit keer dus wat minder toffee dingen maar we hebben nu wel weer reserve zonnebrillen.

Na stage ging ik naar Nadine toe lopen en daarna nog op haar wachten. Thuis gingen we koken, was doen, opruimen, douchen, gtst kijken en toen weer lekker naar bed.

Dinsdag 7 januari
Vandaag was qua werkzaamheden een rustige dag, ik stond maar 4x ingedeeld dus dat schoot niet echt op. Wel waren er veel (Duitse) mensen. De broer van Holger was er vandaag samen met nog een vriendin van hem en een vriend van Holger, dus daar heb ik nog even mee rond gelopen. Verder eigenlijk vrij weinig uitgevoerd behalve de normale taken. Wel kwam ik er vandaag achter dat Joe en Manu gewoon op de boot wonen die bij de ingang van het Sea Aquarium staat waarvan ik alleen wist dat er een kantoor in zat, maar blijkbaar dus ook appartementen.. haha.

Het is hier de laatste dagen echt koud, ‘maar’ iets van 24/25 graden en ook vaak wolken en regen, waardoor ik gewoon met dikke kippenvel op m’n armen loop de helft van de dag. Als de zon schijnt is het in de zon gewoon wel heel warm maar doordat de temperatuur lager is en ik het grootste deel van de dag niet in de zon ben, heb ik het dus gewoon koud.. Beetje jammer.

Na het werk ging ik boodschappen doen, Nadine had de auto bij Mambo geparkeerd en daarna naar werk gelopen. Dus ik eerst naar de supermarkt, toen Nadine halen en toen lekker naar huis. Eten koken, gtst en ‘de school’ kijken en toen weer spullen klaarzetten voor morgen en te bed!

Woensdag 8 januari
Vandaag dag nummer 4 van de 6 dagen achter elkaar stage lopen. In Nederland was ik het wel gewend om 6 dagen aan het werk te zijn, maar daar was het werk waar ik ook echt druk bezig was de hele dag. Nu loop ik de hele dag een beetje rond te sjokken en af en toe bij een show staan. Dus dat is eigenlijk best wel vermoeiend. Maar ik hou het nog steeds wel vol, heb alleen meestal halverwege de dag een momentje dat ik echt moe ben. Collega’s van me die ook een keer 6 dagen moeten werken doen ongeveer alsof ze dood gaan..

Man, die Zuid-Amerikaanse toeristen zijn vervelend zeg. Vandaag waren ze er weer in hele ladingen. Het vervelende is dat ze gewoon niet luisteren. Bijvoorbeeld bij de haaien. Daar zijn de regels: er mogen 4 mensen tegelijkertijd naar binnen, als je binnenkomt even bij het hek blijven staan, als je aan de beurt bent linkerhand op je rug (als je op de rand leunt en je hand glijdt in het water ben je hem kwijt namelijk), rechterhand aan mij geven en dan laat ik zien waar je kunt aaien, ohja en geen camera’s binnen het hek. Die regels lijken mij best simpel. Nou niet dus. Elke keer vragen ze of je met z’n vijven naar binnen mogen, camera’s worden gewoon tevoorschijn getoverd, ze lopen meteen naar de haaien toe, leggen hun handen op de rand of willen zelfs gewoon hun handen in het water steken. Heel vervelend dus, ze zijn gewoon doof, of dom, of allebei. En dat dan de hele dag door. Best vermoeiend want je moet natuurlijk wel vriendelijk blijven. En dan spreken ze natuurlijk ook nog eens geen Engels dus dat is ook vervelend, of eigenlijk ook wel makkelijk dan wijs ik ze lekker door naar een collega: 'no hablo espanol'. Of als ik snap dat ze naar de roggen willen (las rayas) dan wijs ik en dan zeg ik aqui, helemaal top.

Na t werk Nadientje weer opgehaald en weer lekker eten, opruimen, spullen klaar zetten, gtst kijken en te bed.

Donderdag 9 januari
Vandaag alweer stage. Nummer 5 van de 6 dagen. Vandaag was erg gezellig met m’n collega’s en het was ook ineens vanaf een uur of 11 erg druk, tot een uur of 2. Maar gelukkig niet zo veel vervelende mensen vandaag. Wel was er tijdens de zeeleeuwen show een jongetje die ineens over het hek klom en naar binnen rende. Dus ik schrok want ik stond bij het hek te kijken. Maar als je bij het hek staat dan let je en op het hek en op de tribune dat de mensen daar niet gaan staan. Er stonden al heel veel mensen bij het hek maar als de show is begonnen mogen die niet meer naar binnen. Als zij dat eenmaal weten dan let ik altijd wat meer op de tribune want die mensen snappen dan dat ze buiten het hek moeten blijven staan. Vandaar dus dat ik voornamelijk naar de tribune keek, totdat er ineens een jongetje voor de tribune langs rende, terwijl je normaal niet eens mag opstaan om een foto te maken, je moet altijd blijven zitten. Gelukkig was de zeeleeuw op afstand en deed ze niks geks. Jongetje kreeg wel een beetje op zijn kop ook omdat ie daarna nog eens op de tribune ging lopen om ergens anders te gaan zitten. Gelukkig sprak mijn collega Spaans en vertelde die hem even dat hij moest blijven zitten anders moest de hele show worden afgelast. Daarna ging het gelukkig goed.

Verder weinig bijzonderheden. Na het werk weer naar Nadine toe gelopen, kwam onderweg nog Joe en Manu tegen in de auto. Op de heenweg hadden ze me niet gezien en toen ze 10 minuten later weer terug reden wel maarja toen gingen ze de verkeerde kant op, anders hadden ze me mooi even af kunnen zetten. Bij Nadine de autosleutels gevraagd zodat ik lekker in de auto kon wachten. Had vet smerige voeten doordat het geregend had en ik dus door de prut moest lopen op m’n slippers. Eerst even naar de AH toen Nadine klaar was en toen in het donker naar huis, koken en de gebruikelijke dingen.

Vrijdag 10 januari
Vandaag laatste dagje stage voor deze week. Nadine bracht me zoals gewoonlijk weer weg en ging daarna op jacht voor een nieuwe achter ruitenwisser. Die wiste namelijk niet helemaal goed meer, mij stoorde het niet maar ik denk dat ik te weinig achteruit kijk.. Het duurde even maar uiteindelijk hebben we een nieuwe die een soort van provisorisch in elkaar is gezet met tie-raps omdat het oorspronkelijke onderdeel er niet was en bestellen duurde 4 weken. Maar zo werkt ie ook perfect. Daarna kwam Nadine de sleutels brengen en ging nog even naar het strand. Op stage had ik een drukke dag. We waren met 3 tourguides en ik als stagiaire dus dat was niet veel. Heb dan ook veel tours gedaan en ook ingevallen voor collega’s omdat die druk waren en vervolgens weer andere collega’s die voor mij invielen omdat ik nog bezig was met het invallen voor de ander. En ook collega’s die voor mij invielen bij de roggen omdat er alleen maar Spaans sprekende mensen waren en ik ondanks mijn goede instelling nog steeds geen woord Spaans heb geleerd. Ik kan al aardig wat verstaan en ook wat woordjes spreken die nodig zijn bij de tours zoals dat ze hun hand op hun rug moeten doen, of dat mensen moeten wachten, maar een heel verhaal lukt me nog niet..

’s Avonds na het werk eten gekookt. Raiza kwam nog langs om even geld te brengen voor de gasfles. Daarna even lekker gedoucht, tv gekeken en toen klaar gemaakt om naar Smash the house op Kokomo te gaan. Eenmaal op de parkeerplaats bedacht ik me dat mijn kaartje nog op de keukentafel lag dus konden we weer terug. 40 minuten later waren we dan eindelijk binnen. Het was een leuk feestje, we hebben Sidney Samson horen draaien en daarna Martin Garrix. Dat was allebei erg leuk, al is house niet helemaal mijn muziek. Maar om 2 uur kwam Lil Jon, nou dat was echt bagger muziek. Dus toen vonden we het een mooie tijd om naar huis te gaan, plus ik was echt kapot..

Zaterdag 11 Januari
Vanmorgen ging al redelijk vroeg de wekker, om 8 uur. Ik ging met Sonja, Wendy en de meiden naar het Sea Aquarium. Het was echt super leuk. Eerst naar de zeeleeuwen, daarvoor kwamen we precies op tijd. Was een leuke show met 2 zeeleeuwen. Daarna de dolfijnshow gekeken waarna de meiden een kus kregen (gekocht) van een van de dolfijnen, dus dat was helemaal super leuk. Sonja kreeg daarbij ook nog kortingskaarten waarmee je 10% korting krijgt als je voor 18 januari boekt, dus die kan ik mooi gebruiken voor met mijn familie. Daarna hebben de meiden nog de flamingo’s gevoerd en ook samen met mij geaaid, alleen durfde Zoë en Meike niet. Sanne wel, die was wel stoer. Daarna zijn we de roggen gaan voeren. Zoë en Sanne durfde dat wel met mij samen, alleen Meike niet. Toen even bij de touchtanks rondgescharreld, vonden die meiden ook leuk, steeds met een zee-egel in de hand. Wel alleen de kleintjes, de grote waren toch maar eng. Als laatste van de shows nog even de haaien gedaan. Die durfde de meiden ook wel te aaien en te voeren met mij samen. Nouja eitje want dat doe ik natuurlijk elke dag. Wel stoer van ze. Daarna gingen we wat eten en na het eten ging ik even naar Dolphin Acadamy om te zien of ik niet even de foto’s kon roggelen die de fotografen maken bij alle activiteiten. Nou dat was gelukt. Gelukkig liep er toevallig iemand daar rond die ook wel eens bij ons foto’s maakt en die gewoon een aardige gozer is en niet zoals de meeste andere daar allemaal bij bedoelingen hebben (of doen alsof op zijn minst). Dus hij was zo aardig mij alle foto’s op een stick te geven. Heb hem even onwijs bedankt en gezegd dat ie geweldig was. Misschien helpt ie me dan nog eens als het nodig is.. Gelukkig herkende de meeste mensen van daar me wel gewoon. Sowieso mijn gewone collega’s maar een aantal van de dolfijn trainers bijvoorbeeld waar ik wel eens mee heb gekletst moesten toch eerst nog even een keer kijken want die zijn mij natuurlijk alleen maar gewend in mijn groene t-shirt met mijn haar in een staart.

Daarna toch maar nog even een dolfijnshow gekeken en toen naar het strand waar Nadine al lekker lag te zonnen bij Aloha, waar we ook gratis kunnen liggen dankzij kaartjes die ik ook via stage heb kunnen fixen (gewoon meegenomen,,). Na het zonnen nog even aan tafeltje gezeten bij Wet and Wild en toen lekker naar onze favo snackbar ‘het friethuis’ om lekker te eten. Toen even door naar de supermarkt en om 6 uur waren we gewoon thuis en klaar met alles. Best fijn als je bedenkt dat we normaal pas 7 uur zitten te eten. Dus lekker de rest van de avond geluierd, tv gekeken en onszelf even een pedicure gegeven. Voor ons gevoel was het al 2 uur ‘s nachts toen we naar bed gingen, in werkelijkheid was het 11 uur..

Zondag 12 januari
Vanochtend om half 9 ons bed uit want om 9 uur kwam de elektricien. Niet dus. Nouja geen punt, we hebben wel even de tijd en hier is het normaal dat mensen wat later zijn. Wij hebben lekker geluierd, beetje wasje gedaan, serie gekeken en nog even gefacetimed met papa en mama en opa en oma. Om een uur of 12 vonden we het wel mooi geweest en zijn we ons gaan klaar maken om naar het strand te gaan. De huisbaas was in het appartement hiernaast bezig met opruimen en schoonmaken dus zij zei dat als ie nog kwam, dat zij dan de deur wel open deed en binnen bleef om op onze spullen te letten.

Op het strand gingen we lekker bij Cabana tosti eten. Het had net super hard geregend want alles was zeiknat. Nu was het wel droog, maar wel veel bewolking steeds. Dus na de tosti zijn we maar weer naar huis gereden want als het dan toch bewolkt is maak ik me liever thuis nuttig dan op het strand liggen zonder zon. Thuis even wat bank-dingetjes geregeld, abonnement van mijn telefoon iets aangepast en nog even wat dingetjes geklooid op mijn computer en in mijn puzzelboekje. Heerlijk rustig middagje. Daarna samen eten koken en lekker voor de tv eten, boer zoekt vrouw kijken. Na het eten even een berg afwas weggewerkt en toen gedoucht, alles klaargezet voor morgen en nog even 'Verliefd op Ibiza' gekeken voordat we gingen slapen

  • 15 Januari 2014 - 07:21

    Pap:

    Wat een verhaal weer, laat ze maar komen. heerlijk om te lezen.
    wat zouden we zijn zonder tie raps. Xxx groetjes.

  • 15 Januari 2014 - 10:30

    Koos Schoonhoven:

    Tsjonge, Mies, je hebt best een druk leventje daar! Echt een bezige bij! Je hebt een heleboel mensen om je heen. Ik ben ondertussen wel een beetje kwijt wie wie is.... Maar je hebt het naar je zin, bent goed bezig, en kan lekker van je af bijten als dat nodig is! Je foto's van de excursie met de meisjes zijn erg leuk. Ik had er gelijk na binnenkomst op whatsapp eentje op facebook gezet (want ik ben best trots op je, zoals je wel weet!). Op mijn werk was dat aanleiding tot veel vragen en opmerkingen van mijn collega's. En dan voor mij een goede aanleiding om veel over je te vertellen!
    Ik heb je hele verhaal weer met plezier en bewondering gelezen. Fijn dat je zoveel vertelt ovee al je belevenissen en ervaringen. Dan blijven wij hier goed op de hoogte!
    Mies, veel plezier bij alle mooie dingen en sterkte met alle problemen met reparateurs!
    Hartelijke groet en natuurlijk weer een gemeend kusje van je opa.

  • 15 Januari 2014 - 22:28

    Mam:

    Hee Mies!

    Ja dat was een drukke en lange week op je stage! Maar zo heb je wel weer lekker veel om over te schrijven, en wij lekker veel om te lezen :)
    Lekker dat jullie al helemaal thuis zijn in jullie huisje, dat is ook voor ons een zorg minder hoor!
    De foto's met de kleine dametjes bij het sea aquarium blijven leuk om te zien, ze genieten duidelijk! ( en jij ook, toch..?) Nog even en dan kan je ons daar ook lekker rondleiden!
    Nou tot apps en op facetime maar weer!

    Dikke kus, xxx mam

  • 16 Januari 2014 - 05:21

    Marco:

    Hey Mies,

    Goed om te horen dat alles bevalt nu je in een beter appartement zit. Leuk hoor om de meiden een privé tour te geven door het sea aquarium, die hebben zich prima vermaakt volgens mij. Ik zag al op facebook dat er s'avonds ook genoeg te doen is op curacao, leuk! Naja we gaan het meemaken ;) Geniet er nog maar ff van tot wij die boel komen terroriseren over 2 weekjes :P haha, geintje! Groetjes aan de huismannetjes en Nadine. Groetjes, Marco

  • 20 Januari 2014 - 10:51

    M.M. Schoonhoven-Bouman:

    Lieve Mies,
    Wat schrijf jij toch gezellig! Recht uit je hart! Fijn dat je nu een goed onderkomen hebt en dat je het ook naar je zin hebt in je werk. Je doet er niet alleen dierenkennis op, maar ook mensenkennis.... Ja, veel Zuid- en Midden Amerikanen zijn macho's hoor! Denken dat zij alleen op de wereld zijn. Je kan straks zo in het onderwijs......... Ha, ha.... Ik begrijp uit je verhalen dat je ook de Nederlandse t.v. kunt ontvangen. Apart hoor!
    Heeft Nadine het ook naar haar zin op haar werk? Als ik het goed heb, is haar moeder onderweg naar jullie. En over 2 weken is jouw familie gearriveerd.......... Leuk om je even op skipe te hebben gezien.
    Mies, geniet van alles, sterkte als het even niet meezit en hou ons op de hoogte!
    Dikke zoen, Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Actief sinds 04 Nov. 2013
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 16924

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: