Week 4: Wéér op huizenjacht - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van michellevdn - WaarBenJij.nu Week 4: Wéér op huizenjacht - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van michellevdn - WaarBenJij.nu

Week 4: Wéér op huizenjacht

Blijf op de hoogte en volg

22 December 2013 | Curaçao, Willemstad

Bon dia,

Ondertussen zitten we al bijna een maand op Curacao, de tijd vliegt. Gelukkig hebben we het nog steeds naar ons zin en ook al balen we soms natuurlijk flink met bijvoorbeeld het 'huizenjacht-gedoe', maar als je dan weer even om je heen kijkt, is alles meteen weer goed!

Vanaf nu ga ik het écht iets korter maken. Ik weet dat ik het steeds roep, maar nu is het me ook daadwerkelijk gelukt. Het is namelijk nu nogal veel van hetzelfde wat ik doe, aangezien ik vijf dagen stageloop en ik daar veel hetzelfde doe. Dus ik zal nu proberen mijn verhaal iets korter te maken door niet precíes te vertellen wat ik allemaal doe elke dag. Maar maak je niet ongerust, het is evengoed nog een lang verhaal.

Donderdag 12 december
Vandaag voor het eerst na de verhuizing stagelopen. We gingen op tijd weg maar we waren natuurlijk veel te vroeg, hadden geen idee hoe lang we er over zouden doen. Maar dat is niet zo erg, kon ik tenminste even internetten. Op stage werd mij door een dolfijnentrainster gevraagd of ik mee wilde doen met een swim omdat haar dolfijn ’s ochtends niet helemaal goed had meegewerkt dus dan kon ze even oefenen. Nou ik heb altijd mijn bikini mee, aangezien al was verteld dat dit kon gebeuren dus dat was echt super tof. Je ligt dan in het water en kunt dan aaien, meezwemmen en spelletjes doen als spetteren, zingen en zwaaien.
Nadine ging vandaag voor het eerst aan het werk bij het kinderdagverblijf ‘Alles kids’. Ze vind het wel leuk, maar erg vermoeiend. Na mijn stage ben ik daar heen gelopen, Nadine is namelijk om 18:00 klaar en ik om 17:00. Het was ongeveer een half uurtje lopen, wel weer goed voor de beweging.

’s Avonds hadden we nog steeds geen gas, maar Sandertje had wel 25 gulden achtergelaten dus na een zwerftocht om een goede plek te vinden om (goedkoop) te eten kwamen we bij het friethuis (de snackbar) uit... Wel super goeie snackbar en met wifi! We zijn er trouwens achter gekomen dat de douche het beter doet, moet je alleen wel doordraaien als ie herrie maakt, dan stopt de herrie ook. En Sandertje heeft het douchegordijn lager gehangen dus dat is fijn.

Vrijdag 13 december
Vandaag ging ik zelf met de auto naar stage en ging Nadine met de bus, ik haal haar dan na het werk op. Qua stagewerkzaamheden niet veel bijzonders, alleen wel weer veel spaanse mensen. Dit is best vervelend omdat je daar gewoon niet mee kunt communiceren. Om kwart voor 1 kwam weer dezelfde trainster als gister binnen, dit keer met de vraag of ik een encounter wilde doen. Nou vooruit dan maar. Ze had ook een fotograaf geregeld van Dolphin Acadamy dus dat was tof. Bij de encounter sta je tot aan je heupen in het water op een platform en dan kun je ook de dolfijn aaien en wat dingen laten doen zoals laten zingen, zijvinnen vasthouden en onder de buik optillen waardoor ze de staart omhoog doet (zoals op de foto). Kon de foto’s gratis op een stickie laten zetten bij Dolphin acadamy. In mijn pauze steeds op huizenjacht, heel vervelend om dat steeds tussendoor te moeten doen omdat we thuis vrijwel geen internet hebben. Er is internet van de buurman, maar dat is er niet altijd en de verbinding is ook niet altijd even goed als het er wel is.

Thuis was er eindelijk gas dus we konden zelf koken en ook hebben we even geld terug gevraagd aan Sandertje omdat we geen internet hebben en dat hebben we ook nog gekregen, goed geregeld. Hij is wel bezig met iets regelen maar dat duurt nog wel een tijdje. Vanavond had ik gelukkig verbinding, dus even gezellig met Marit gekletst, was erg fijn na al dat gestress met dit stomme huis. Daarna gezellig naar Wet and Wild geweest om wat te drinken en thuis nog even gezellig met Sandertje gezeten en gekletst. Dat was ook wel even goed, maar we willen alsnog weg..

Zaterdag 14 december
Vandaag weggebracht door Nadine, die was vrij en anders moest ze hier de hele dag opgesloten zitten. Vandaag op stage voor het eerst zelfstandig geholpen met het aaien van de haaien, wel om en om met mijn collega. Dan moet de toerist zijn rechterhand aan mij geven, linker hand achter de rug en dan ga ik samen met hen de rug aaien, kieuwen voelen en de rugvin vasthouden voor de foto. Ondertussen moet je natuurlijk opletten of alle haaien wel netjes blijven liggen, we hebben er daar 6 dus als er onverwachts eentje aan komt zwemmen moet je wel op tijd je hand weghalen.. Toeristen kunnen trouwens heel vervelend zijn. Dan komen ze binnen en willen ze zelf die beesten gaan aaien en ze luisteren gewoon niet. Maar dat hoort erbij.

’s Avonds even met mama gekletst op facebook en daarna naar The Opposites bij Bermuda. Het was super leuk, al moesten we natuurlijk wel tot half 2 wachten voordat ze gingen optreden. Toen zij klaar waren meteen naar huis want toen waren we er al een tijdje.

Zondag 15 december
Vandaag lekker samen vrij dus eerst maar eens uitslapen. Daarna gezellig naar Albert Heijn om daar via de wifi huizen te zoeken.. Iets handiger om dit samen te doen dan allebei apart. Wat mails verstuurd, daarna boodschappen gedaan en nu maar weer wachten op antwoord.

Eind van de ochtend gingen we naar Zanzibar, lekker chillen op het strand. Ik had van Nadine e-books gekregen die zij op d’r iPad had staan, dus nu was ik weer iets gelukkiger. Op het strand gingen we onze snorkels uitproberen. Nou dat was feest. Eerst al geklooi met de snorkel vastmaken aan de bril en toen zwemmen. Nou ademen door zo’n ding is nogal een kunst als je dat nooit hebt gedaan, plus al dat zoute water in je mond is ook niet prettig. We hebben maar even langs de kust geoefend en toen snel weer terug naar ons bedje, volgende keer weer oefenen..

’s Avonds koken. Nou dat is ook nog een hele belevenis. Niet zozeer het koken, maar wel het gas aansteken. Er staat namelijk nogal druk op die gasfles blijkbaar dus als je gewoon met een lucifer het gas aan wilt steken verbrand je bijna je poten, dus daar moesten we wat op verzinnen. Toen heb ik zo’n soort tang uit de la gevist (waarmee je kunt barbecueën of gewoon je vlees omdraaien ofzo), lucifer aangestoken, tussen de tang geklemd, gas aan en aansteken maar. Top uitvinding.

Maandag 16 december
Vandaag alweer vrij, heerlijk twee dagen weekend. Eerst gingen we twee appartementen bezichtigen. De eerste was echt ongelofelijk mooi. Alles, maar dan ook alles, was nieuw. Er waren twee slaapkamers en zelfs twee badkamers. Nadeel was dat de prijs exclusief was en dat we internet ook nog zelf zouden moeten gaan regelen dus besloten dat dat helaas toch te duur was. Daarna een bezichtiging in Sun Valley, waar John en Sonja wonen. We hebben het appartement ook via Sonja gevonden, die kende iemand van de Marine die hier gewoond had. Appartementje was top. Natuurlijk niet zo nieuw en groot als die ander, maar hij had alles. Woonkamer, twee slaapkamers, badkametje, voor- en achterporch, wasmachine, internet, tv en zelfs huistelefoon. Prijs hiervan is ongeveer hetzelfde inclusief als de ander exclusief. We hebben besloten dat we deze willen en als alles gaat als gepland, kunnen we er 2 januari in.

’s Middags Nadine weggebracht, daarna naar het strand. Het weer was niet zo super dus dat was jammer maar wel lekker liggen lezen en even met papa en mama geskypt. Daarna Nadine opgehaald en ’s avonds weinig gedaan.

Dinsdag 17 december
Vandaag op stage was er in het buitenbassin een babyhaaitje gevonden dus die hebben ze eruit gehaald, anders wordt hij opgevreten. Nu zit hij in een van de touchtanks, die is omgetoverd tot ‘shark nursery’. Natuurlijk kan daar nu niet meer getoucht worden. Verder vandaag mijn normale taken uitgevoerd, alles hetzelfde dus. Totdat één van de zeeleeuwen, de puber, besloot tijdens de show in de arm van de trainer te bijten. De trainer werd natuurlijk boos, zeeleeuw moest terug en de show werd gecanceld (de trainer riep trouwens heel hard conjo toen hij werd gebeten dus dat vond ik wel grappig).

Na het werk hoorde ik van Nadine dat Sonja had gevraagd of wij vanaf 24 december tot 2 januari weer bij hun in huis komen, dus dat was wel super lief. Wel gezegd dat het echt niet had gehoeven, dat we het nog wel even uit zouden houden maar ze vonden het geen probleem. Nou super dus. Hoe eerder weg, hoe beter.

’s Avonds was er kerstborrel van stage maar Nadine en ik moesten dingen regelen voor het appartement dus dat ging helaas niet door.

Woensdag 18 december
Vandaag moest ik op stage eerder beginnen. Er komen op woensdag namelijk een aantal cruiseschepen aan in Punda en die gaan wij dan met de boot van Pelicanboat tours ophalen. Nou die (zuid-amerikaanse) toeristen lieten lekker lang op zich wachten waardoor we ongeveer een uur later dan gepland aankwamen bij het Sea Aquarium.

Verder weer de normale stagewerkzaamheden, totdat er weer gevraagd werd of ik een encounter wilde doen. Maar natuurlijk. Deze keer met dolfijn Serena van 1,5 jaar oud. Ze zwemt nog bij haar moeder en werkt niet altijd goed mee. Dan zwemt ze tijdens de encounter steeds weg en ook komt moeders nog wel eens storen. Ze gaan dan nog een keer oefenen zodat de dolfijn wel leert dat het goed is als je de encounter gewoon afmaakt. Ze worden beloond met vis en ze moet toch eten krijgen. Dus als ze dan ’s ochtends wegzwemt en ze ’s middags dan gewoon de rest van de vis krijgt dan leert ze niet dat dat niet goed is. Maar als ze dan nog een encounter doet en dan d’r vis krijgt, leert ze dat dat wel goed is.

Mocht iets eerder weg omdat ik ook eerder was begonnen. Ben toen even wat spulletjes gaan kopen. Had op stage trouwens ook nog een ‘kerstpakket’ gekregen: een fles wijn met daarbij een soort creditcard van de bank met daarop 100 gulden die je gewoon overal kunt besteden.

Na het eten een rondje gelopen samen op Villapark Zuurzak. Man wat een huizen staan hier! En dan zitten wij in zo’n krot.. Er zit hier ook gewoon een kinderboerderij en zelfs een hindu tempel. Echt bizar. Vet verlicht, open en binnen zag je allemaal van die vage beelden en er zat een mannetje.

Donderdag 19 december
Nadine heeft met weer weggebracht, ze gaat niet meer met de bus, wat ze wel eerder deed, dan haalde ik haar op. Alleen de laatste keer was ze 20 minuten te laat.. Op stage wat spaanse woorden gaan opzoeken, zodat ik die kan gebruiken tijdens shows of om de weg te wijzen als ze iets zoeken. Ik weet namelijk wel ondertussen de spaanse namen voor haaien, dolfijnen, zeeleeuwen enzo dus dan kan ik ze in ieder geval wijzen waar ze heen moeten en ik kan vertellen hoe laat het begint. Nou dat is toch al heel wat. Nadine bracht tussendoor de autosleutel, zodat zij ging lopen en ik haar op ging halen. Heb haar nog even de zeeleeuwen laten zien, aangezien deze buiten de ingangspoorten zijn dus dat is wel leuk. Ook nog even Kaylani gespot, de 3 maanden oude baby zeeleeuw.
In de pauze lekker buiten gezeten aangezien ze binnen papiaments met elkaar praten en dan met het volume iets hoger dan wij doen. Dus met 7 man daarbinnen werd ik gillend gek.

’s Avonds lekker naar het friethuis en daarna pakketje opgehaald bij John en Sonja. Was een pakketje voor kerst en mijn verjaardag, dus nog niks opengemaakt. Ook het pakketje maar daar gelaten aangezien we toch de 24e weer terug komen daar. Nog even gezellig thee gedaan en gtst gekeken.

Vrijdag 20 december
Vanmorgen om half 6 werd ik wakker want ik hoorde herrie. Snapte er niks van met m’n slaperige hoofd totdat ik besefte dat dat geluid de regen was, die door mijn plafond heen op de grond kletterde. Fijn. Gelukkig in de hoek bij de deur en dus niet op mijn spullen. Handdoek neergelegd en weer verder gaan pitten. Hoorde ook allemaal vage geluiden dus ik bleef mooi in mijn slaapkamer met deur op slot. Was bang dat als ik naar de wc ging, ondertussen mijn spullen uit m’n slaapkamer werden gejat.

Op stage mocht ik vandaag echt zelfstandig de haaien aaien met toeristen. Er staat een vaste tourguide een verhaal te vertellen over de haaien en ik help dan met aaien. Voorheen stond er dan dus altijd nóg iemand bij. Later met mijn begeleidster gepraat. Ze zei dat ze vond dat ik heel zelfstandig was, wat ze goed vond en dat ik alles snel oppikte. Niks nieuws dus.. haha. Maar ze zei ook dat ze vond dat ik veelbelovend was (niet precies met die woorden maar hun Nederlands is dan weer een beetje vaag waardoor ze soms rare zinnen gebruiken, maar daar kwam het op neer). Ze dacht dat ik wel veel kon bereiken en zei dat ze ook dacht dat ik straks ook zelf de shows kon doen. Dus dat ik degene ben die bijvoorbeeld bij de haaien informatie geeft over de beesten en uitleg over de regels of bij de zeeleeuwen de show aan elkaar praat. Wel spannend natuurlijk, maar wel heel tof omdat lang niet alle stagiaires dit (mogen) doen. Ook vond ze het goed als je uit jezelf dingen onderneemt, bijvoorbeeld bijleren. Dus ik denk toch dat ik voor de cursus spaans ga, aangezien het wel tof is om dat gewoon te kunnen straks. Nadine wil mee doen, dus we zijn samen op zoek.

’s Middags was er een kinderfeestje. 15 jongens van ongeveer 6 jaar. Man, wat een drukte. Onder andere een speurtocht gedaan en de shows bekeken en natuurlijk taart eten. Ik was om kwart voor 6 klaar..

’s Avonds naar Wet and Wild, was echt super leuk. Heerlijk gedanst en ook nog was mensen gezien van stage. We kregen ook steeds drinken van twee oudere kerels, dus dat was top geregeld (maak je niet druk, je krijgt hier dichte blikjes enzo aan de bar dus daar kan het niet fout gaan).

Zaterdag 21 december
Vanochtend gingen we na het ontbij naar Saint Tropez. Dit is een zwembad aan zee, met ligstoeltjes in het witte zand. Heerlijk gelegen, smoothies gedronken, lekker gegeten, even gezwommen en lekker gekletst met thuis dankzij de wifi. Daarna even boodschapjes gedaan en weer naar huis.

Het is trouwens wel lachen want er komen hier schoonmaakster op zaterdag die dan hier schoonmaken (klinkt logisch), maar vooral erg veel opruimen. In plaats van dat ze de spinnenraggen in de badkamer aan het plafond weghalen gaan ze opgemaakte bedden opmaken, de flesjes doucheschuim, shampoo en wat nog meer van groot naar klein neerzetten en de vuile was in de wasmand opvouwen. Super onnodig maar wel erg grappig.

’s Avonds alle foto’s weer even in de computer gezet, back-ups gemaakt en even mijn verhaal nogal ingekort. Dus mochten jullie dit lang vinden, weer blij, het was nog 4x zo lang ongeveer.


Ik wil trouwens ook nog even zeggen dat ik al jullie reacties super leuk vind! Jammer is alleen dat ik er niet op kan reageren, maar dan weten jullie dat ik het wel heel leuk vind.

Mijn foto's zet ik er later op, het gaat nu steeds mis met uploaden en heb niet zo veel tijd op stage :(

  • 22 December 2013 - 22:01

    Mam:

    Hee Mies!

    Wat een heerlijk verhaal weer!! Wat mij betreft hoeft het niet korter hoor, hoe mee verhaal hoe meer ik het voor me zie allemaal :)
    Wat super dat je begeleidster zo tevreden is en dat je steeds meer zelfstandig mag en kan doen! Nou ben ik eigenlijk niet anders van je gewend natuurlijk... :P maar het is toch wel heel erg lekker om te horen dat ze er daar ook zo over denken. En een cursus spaans is altijd mooi mee genomen. Sharon zal ook trots op je zijn :)
    En dat kerstpakket is ook erg fijn om te krijgen zeg, leuk dat ook de stagiairs dat krijgen!
    Nou nog 2 nachtjes in jullie huis bij Sander, en ook al was het niet erg prettig daar, jullie hebben in elk geval weer een hoop ervaringen opgedaan.
    Super dat jullie lekker nog eerst weer bij John en Sonja mogen wonen voor je de sleutel krijgt van jullie nieuwe appartement. 3x is scheeprecht, dus dit moet toch echt eindelijk wel de beste plek om te wonen zijn de komende maanden.
    Heel fijne kerstdagen en tot gauw weer op de Ipad!

    xxx mam

  • 22 December 2013 - 22:41

    Maria:

    Hoi Mies,

    Wat hebben jullie al veel meegemaakt in 1 maand. Wat een pech met jullie appartementen steeds.Julie worden zo wel experts in het verhuizen:)Leuk om te lezen wat je allemaal al mag doen op stage. Ik sluit me bij je moeder aan, ik vind het niet erg dat het verslag lang is hoor. Ik wens jou en Nadine gezellige feestdagen. Het lijkt me toch wel een beetje raar om kerst te vieren op het strand. (klink ik nu jaloers?)

    Groet, Maria

  • 22 December 2013 - 22:50

    Koos Schoonhoven:

    Hoi Mies, wat een mooi verhaal weer over je belevenissen. Ik lees er vooral uit dat het heel goed met je gaat en daar ben ik erg blij mee! Fijn dat er in ieder geval een eind is gekomen aan jullie 'noodwoningen'. Nog even bij Sonja en John (wat zijn jullie toch een bofkonten met die helpers daar!) en dan een nieuwe start in jullie volgende en hopelijk nu definitieve woning. Lekker dat jullie tussen alle bedrijven door ook al enkele keren hebben kunnen genieten van zee en strand en het mooie klimaat! Ik wil wedden dat jullie straks lekker gebruind terugkomen in ons landje!
    De verhalen over je stage zijn ook mooi. Dat verhaal over de complimenten die je krijgt over je inzet en je werk verbazen me niet. Het doet me denken aan wat ik van je hoorde over je stage bij de dierenarts hier, die je ook heel graag terug zou zien komen! Pas wel op dat je op Curacao niet zo goed bevalt en onmisbaar wordt dat ze je daar willen houden, want wij zien je hier weer graag terug hoor!
    Mies, ik wens je heel fijne kerstdagen toe en al vast een fijne verjaardag, maar daar kom ik dan ook nog wel weer op terug. Geniet van al het mooie en goede dat op je pad komt!
    Doe Nadine de groeten van me. Fijn dat jullie steun en gezelligheid van elkaar hebben!
    Ook vandaag aan het eind nog weer een kusje van je opa (een trotse opa, want ik vertel anderen graag over jouw belevenissen daar!).
    Doei!

  • 23 December 2013 - 10:38

    San:

    Hola Moes :)

    Como estas? Zo dat is ongeveer het enige wat ik nog weet na 2 jaar spaans ;)
    Wel tof dat je het ook wil leren. Hopelijk blijft het bij jou wat beter hangen als bij mij...
    Als je al mijn boeken wil hebben moet je het maar zeggen, dan neem ik die mee over 6(!) weken :)
    (Kan wel bij Marco in de koffer, want die neemt toch niet zo veel mee...)

    Ben wel jaloers hoor op je stage. Klinkt allemaal erg leuk. Ooit in een ver verleden wilde ik natuurlijk dolfijnentrainster worden, dus vind het wel grappig dat jij dat werk ongeveer een beetje doet.

    Fijn dat je weer bij John en Sonja mag intrekken voor even. Dat vinden papa en mama ook wat fijner, haha :)

    xxx

  • 23 December 2013 - 12:10

    Wilma:

    Zo leuke verhalen weer,en wie weet zien we jou nooit meer terug hier omdat het zo goed gaat op je stage,leuk om te lezen en niet vreemd want zo ben jij gewoon,laat jullie weer lekker weer verwennen bij John en Sonja en succes met weer verhuizen.Michelle alvast gefeliciteerd met je verjaardag gr.Wilma

  • 24 December 2013 - 14:10

    Oma.cees.:

    hallo mies alles van je gelezen, je kan er wel een boek over schrijfen.
    ikhoor van je vader dat jullie eindelijkde goede kamer krijgen.
    en wat een mooi weer hebben jullie, hier regend het de hele dag.mooie foto,s
    ook mies om jaloers op te worden wat jullie allemaal mee maken geniet er maar van.
    ik wens je een prettige verjaardag en kerst en een gezond 2o14, 00k voor nadine.
    de groetjes van oma cees doeiiiiiii.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Actief sinds 04 Nov. 2013
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 16926

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: